Tulevaisuuden urheilulaji on eSports

Siinä missä Kiinassa rakennetaan halvalla työvoimalla satojen miljoonien eSports areenoita ja koulutuslaitoksia, Suomessa kuviota ovat pienempiä mutta olemassa kuitenkin. Monet suomalaiset kaupungit ovat aloittaneet omat eSports aktiviteettinsä ja aloituskohteina ovat olleet nuorisotilat ja oppilaitokset.

Mitä eSports oikeasti on?

Kaikki eivät ole samaa mieltä, että eSports on urheilua – mutta siitä kaikki ovat samaa mieltä, että se on kilpailua ja maailman kovimmalla tasolla se on vielä kovaa kilpailua, jossa liikkuu isot rahat.

eSports tapahtumat ja kilpailut ovat pääosin 3-6 hengen joukkueiden kamppailua toisiaan vastaan cup-muotoisissa turnauksissa, joissa yleensä vaaditaan monta voittoa per ottelu, jotta joukkue pääsee eteenpäin. Peleissä vaaditaan sekä pelien taktista tuntemusta mutta myös joukkueen sisäinen tasapaino ja strategiat pitää olla opeteltuina. eSports pelaaminen maailmanhuipulla vaatii päivittäistä useiden tuntien treenaamista, kunto-ohjelmia ja ennen kaikkea pelaajilta itseltään sekä stressisietoa että luontaisia valmiuksia pelata nopealiikkeisiä tietokonepeljä.

Kova kuin NHL

Pohjois-Amerikassa elektroninen urheilu on vienyt harrastajia muista lajeista, jopa niin paljon, että NHL:n päämiehet ovat kertoneet huolensa julkisesti siitä, kuin tietokonepelaaminen uhkaa nuorten liikkumista. NHL on kuitenkin itsekin mukana eSports areenoilla, sillä NHL peliä pelataan aivan MM-tasolle saakka. On kuitenkin totta, että tietokonepelaaminen ovi olla oikeasti uhka perinteiselle liikunnalle, sillä tietokonepelejä voi kuka tahansa pelata kotona, ja harjoitella silloin kuin itse haluaa, mutta pelaat sitten jalkapalloa, koripalloa tai jääkiekkoa, sinun pitää aina lähteä jonnekin ja saada joukkueellinen kavereita mukaan, jotta on edes mahdollista treenata. Netissä pelaaminen taasen on mahdollista 24/7 ja pelikavereita löytyy aina.

Redbull kirjoitti jo 2017: Vuonna 2017 kilpapelaamista seuraa globaalista noin 320 miljoonaa ihmistä ja lajin parissa tullaan viettämään noin 6 miljardia tuntia vuoden loppuun mennessä.

Sama tutkimus mihin Redbull sivuillaan viittaa kertoo myös, että vuonna 2020 eSports tavoittaa jo 600 miljoonaa henkilöä eli laji jatkaa kasvamistaan ja suosiotaan vuosi vuodelta ja mukaan tulee uusia pelejä. Siitähän siinä on kyse, pelien pelaamisesta netissä ja lan- verkoissa.

Mitä eSport pelaaminen vaatii?

Harrastelijatasolla voi pelata kuka tahansa, kenellä vain on internet ja tietokone. Pelit itsessään voivat olla jopa maksuttomia tai sitten ne maksavat muutamia kymmeniä euroja. Jokainen eSport laji on siis peli, jonka omistaa jokin iso pelitalo. Näitä eSports pelitaloja ovat mm. Blizzard Enterntainment, Valve Corporation, Bluehole ja Epic Games. Näiden ohessa on totta kai muitakin sillä eSports liigoja on erilaisia Aasiassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa ja koska laji on kasvava, tulee uusia pelejä aina välillä mukaan ja joku toinen peli tipahtaa, kun se ei saavuta tarvittavaa pelaajamäärää tuekseen.

Jos sitten haluaa pelata enemmän ja päästä korkeammalle tasolle tulee vastaan tietokoneen ominaisuudet, hiiren, näppäimistön ja myös nettiyhteyden nopeus. Nettiyhteys on kriittinen sillä hidas yhteys pilaa pelin ja reaktioajat tuplaantuvat.  Tietokoneessa tulee olla nopea ja tarkka näytönohjain ja luonnollisesti itse koneen prosessorin täytyy pystyä toimimaan nopeasti. Hiiren tulee olla tarkka ja näppäimistön juuri sellainen kuin käyttäjä itse haluaa sen olevan – sekä hiiri että näppäimistö kannattaakin ostaa kokeilun kautta, sellaisiksi, jotka tuntuvat itsestä hyvältä.

Pelaaminen saattaa alussa tuntua joillekin helpolta ja voittoja voi tulla hyvälläkin prosentilla, mutta siitä seuraavien askelten ottaminen vaatii oikeasti työtä ja harjoittelua ja oikeiden pelikavereiden löytämistä. eSports on ennen kaikkea joukkuepelaamista, missä jokaiselle pelaajalla on oma tehtävänsä, aivan kuten missä tahansa joukkuelajissa, eikä joukkue voita vain sillä, että yksi pelaaja tekee mitä tahtoo ja on olevinaan maailmanparas. Tästä johtuen eSports pelit ovat hyviä harjoitteita myös tiimityöskentelyyn, sillä todellisiin turnausvoittoihin tai edes alasarjojen voittoihin ei eSports lajeissa pääse ilman todellista ryhmätyötä.