Pappilankorven koko alueen, eikä vain sen vaan koko Lohjan kannalta on hienoa, että Tunnin juna hanke lähtee liikkeelle. Se tarkoittaa, että se juna-asema oikeasti voi rakentua Lohjalle seuraavien vuosikymmenien aikana. Ei se välttämättä auta nykyisiä yrityksiä, mutta seuraavien yrittäjien sukupolvella voi olla täysin erilaiset edellytykset jälleen yrittää ja kasvaa Lohjan mukana.
Jos rautatie tuo tulevaisuudessa Lohjalle tavaraliikenteen lisäksi myös ihmisliikennettä, on Lohjalla todelliset mahdollisuudet kääntään viime vuosien heikko asukaskehitys jälleen kasvusuuntaiseksi.
Mutta junan tuleminen tai ei tuleminen on kuin pelaisi online casino kasinopöytien rulettia tai noppia, tai onnenpyörää – koskaan ei tiedä tuleeko voittoa vai ei, ja miten asiat loppujen lopuksi menee. Onneksi kasinopuolella, voit itse päättää kuinka paljon pelaat ja koska pelaat, mutta kaupungin ottaessa osaa näin isoon hankkeeseen, on kyse tulevien vuosikymmenien kehityshankkeesta, joka tuo tullessaan paljon muutakin kuin vain uudet ratakiskot.
Hallitus teki jo päätöksiä
Suomen hallitus on jo lisännyt menoihinsa Turun ja Helsingin uuden ratahankkeen kuluja, mutta tällä hetkellä ne ovat vielä sellaisia tekoja, jotka eivät suoranaisesti auta uutta rataa.
Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä lausui samoihin aikoihin, että uusi Espoon kaupunkirata saa aikaan uuden 25 000 asunnin rakentamisen, eikä hän puhunut Lohjan tulevasta yli 10 000 asukkaan uudesta Lohjansolmun alueesta. Puhutaan että uusi ratayhteys Helsingin ja Turun välillä lisäisi matkustamista noin kolmella miljoonalla matkalla ja pelkästään Helsingin ja Lohjan väliseen lähiliikenteeseen lasketaan jopa seitsemää miljoonaa matkaa vuodessa, mikä tarkoittaisi siis yli 9 500 yhdensuuntaista matkaa joka päivä! Tällainen matkustusmäärä tarkoittaa myös Lohjalle melkoista odotusarvoa uuden kaupunginosan kaavoitukselle ja liikenneratkaisuille. Missä olisivat esimerkiksi näiden lähes 10 000 ihmisen kulkuvälineet, vai kehittyykö Lohjalle aivan uudenlainen lähiliikenne ratkaisu? Olisiko Lohja edelläkävijä suomalaisessa sähköisessä kaupunkiliikenteessä?
Lohja 2030-luvulla
Jos nyt tulevana vuonna 2021 kaupungissa on Asuntomessut, jotka nekin ovat nostattaneet sekä odotusarvoja että paljon keskusteluja, mm. siitä miksi Asuntomessujen parkkipaikka on pitänyt rakentaa toiselle puolelle kaupunkia eli Tynninharjulle, siihen Tanhuhovin viereen? Miksei sitä voinut rakentaa lähemmäksi Asuntomessualuetta, joka olisi logistisesti ollut kenties viisasta? Vastaavia ratkaisuja on kuitenkin nähty aiempinakin vuosina muilla Asuntomessualueilla, joten sinällään ratkaisussa ei ollut mitään uutta.
Asuntomessut ovat vain pieni projekti 2020-luvun Lohjan kehityksessä, jos Tunnin Juna oikeasti lähtee rakentumaan. Kaikki Lohjan aktiiviset yritykset voivat olla tavalla tai toisella mukana rakentamassa uutta Lohjansolmun asuinaluetta ja sen palveluita, mutta matkassa on vielä monta jos-sanaa.
Mietitään nyt ensinnä nykyistä Lohjaa, ja miltä kaupunki näyttäisi, jos tänne tuotaisiin nyt nopealla aikavauhdilla 15 000 uutta asukasta keskustan läheisyyteen, miten kaupungin nykyiset palvelut pystyvät palvelemaan tätä massaa, vai tuleeko sitten eteen tällä hetkellä pysähdyksissä olevien keskustahankkeiden kuten Lohjantähden uusinta ja Hiidenkaaren käynnistymiset, joilla saataisiin Lohjan keskustaan uusia palveluita ja uusia liikkeitä tuottamaan palveluita näille tuhansille uusille lohjalaisille. Vai pelkäisivätkö investorit yhä Helsingin läheisyyttä, varsinkin kun uusi junayhteys vain nopeuttaisi ja helpottaisi matkustamista pääkaupunkiseudulle. Sillä on aivan varmaa, että PK-seudun isot kauppakeskukset aktivoituisivat markkinoimaan omia palveluitaan entistä enemmän myös lohjalaisten suuntaan.
Kehittyvät yritysmarkkinat
Uudet asuinalueet ja uudet palvelukokonaisuudet toisivat ja loisivat mukanaan myös uusia mahdollisuuksia paikallisille yrityksille. Miten alueen oppilaitokset ovat ottamassa tämän huomioon omissa kokonaisuuksissaan, joko opiskelijoille kerrotaan ideatasolla, mitä uusi Lohja voisi uusille yrittäjille tarjota, vai jääkö Lohjan markkinointi vain kaupungin harteille? Lohjalla on mahdollisuus nostaa omaa imagoaan tulevina vuosina ja nousta voittajana näiden haasteiden ja mahdollisuuksien viidakosta.