Pappilakorven uusi tulevaisuus

Pappilankorpi on yksi Lohjan teollisuusalueista, joka on koonnut alueelleen aikamoisen joukon erialojen yrityksiä, mutta Pappilankorven tulevaisuus voi olla vieläkin parempi kuin nykyisyys.

Tunnin juna ja Lohja

Lohjan alueelle Tunnin juna toisi aikamoisen rakentamisen buumin, kun Lehmijärven ja Pullin alueelle pitäisi rakentaa kokonaan uusi kaupunginosa Lohjansolmu. Kaupunginosan suunnittelun syynä on Väylän (ex Liikennevirasto) vaatimus, että uuden juna-aseman läheisyydessä tulisi olla 11 000 asukkaan kaupunginosa. Lohjalla on kuulemma varauduttu jopa lähemmäksi 20 000 asuakkaan määriin, mutta mitään varsinaisia selvityksiä ei vielä ole tehty.

Villen vinkit

Tunnin junahanke on välillä tuntunut kuin pelaamiselta nettikasinolla, joskus voi voittaa vähän mutta sitten taas tili tyhjenee, mutta jo luottoa ja pitkämielisyyttä löytyy niin tuloksena voi olla jättipotti – niin junan suhteen kuin nettikasinollakin pelaamisen suhteen. Netissä on myös pelaamista helpottavia apusivustoja kuten Villen vinkit, joka kertoo omin arvosteluin eri nettikasinoista, niiden hyvistä ja huonoista puolista, esittelee eri kasinoiden edut ja tarjoukset sekä kertoo myös yleisesti joistakin nettikasinoiden peleistä.

Juna-asema ja Pappilankorpi

Pappilankorven alueella on vapaana yksi liiketontti (K) ja 5 teollisuustonttia (T) yhteispinta-alaltaan n. 6,4 ha. Kunnallistekniikka on valmiina. Rakennusoikeus on tehokkuusluvun 0,50 mukainen. T tonttien hinnat ovat 9,00 – 11,00 € / m² ja K tontin 22,00€/m². Lisäalueita todennäköisesti kaavoitetaan, kun tuo saatavilla olevat tontit ovat varattu, sillä Lohjalla tarvitaan lisää työvoimaa tarvitsevaa liiketoimintaa.

Kuntunkatu 1:ssä on tätä kirjoitettaessa myynnissä varastotila 34,8 m². Hyväkuntoinen uudehko varasto/työtila. Lämmitys tilakohtaisella ilmalämpöpumpulla. Vesipiste ja wc varaus. Tilakohtaiset vesimittarit sekä sähkömittarit. Yhtiöllä oma tontti.

Juna-aseman tullessa ja uuden kaupunginosan alkaessa rakentua, kaikkia Lohjan teollisuusalueita ja niiden palveluja tullaan tarvitsemaan. Yrittäjien ja yrityksien on kuitenkin vaikea valmistautua hankkeeseen, josta ei voida olla lainkaan varmoja koska ja miten se etenee, saati miten se tuo todellisia tilauksia lohjalaisille yrityksille.

Lähitulevaisuus

Tunnin junaan viedään kuitenkin tällä hetkellä niin voimalla eteenpäin ja alueellisia yhtiöitä perustetaan, että ensimmäistä kertaa Lohjan historiassa junahankkeesta näyttää oikeasti tulevan jotain. Turun kaupunginpäättäjät ovat jo julkisesti puhuneet vuodesta 2029 eli ennen 30-lukua.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, valtiovarainministeri Petteri Orpo ja työministeri Jari Lindström tiedottivat perjantaina 1.2.2019 hankeyhtiöiden perustamisesta toteuttamaan Tunnin junaa Turun ja Helsingin välille sekä pääradan kehittämisestä Helsingistä pohjoiseen. Tunnin junan varrella olevat kaupungit Espoo, Lohja, Salo, Turku ja Vihti ovat sitoutuneet edistämään hankeyhtiön työn käynnistymistä ja sen pääomittamista. Kokonaan uuden Espoo-Lohja-Salo –rataosuuden suunnittelu on ollut käynnissä kaksi vuotta ja valmistuu vuonna 2020. Lisäksi suunnittelu on käynnissä eri vaiheissa Turku-Salo –osuudella ja Turun ratapihalla.

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä pitää Tunnin junaa Turkuun ajankohtaisimpana infrahankkeena ja edellytyksenä Etelä-Suomen kehitykselle. Tunnin junan toteutus käynnistyy Espoon kaupunkiradasta, jonka suunnitelmat ovat olleet valmiina jo vuodesta 2014. Radan käyttöönotto on mahdollista 4–5 vuoden päästä toteutuspäätöksestä, eli Tunnin junan hyödyt Etelä-Suomen kasvun ja ilmastotavoitteiden kannalta alkaisivat konkretisoitua jo 2020-luvun puolivälissä, jos päätöstä kiirehditään.

Lohjan kaupunginjohtajaMika Sivula kertoo, että tunnin juna -hanketta valmistellaan useammalla rintamalla. Virallisen valmistelun puolella valtioneuvosto myönsi toissa vuonna 40 miljoonaa hankkeen yleissuunnitelmalle. Summa jaetaan neljälle vuodelle, joten nyt on menossa toinen vuosi.

-Jotta rataa päästään rakentamaan, pitää tehdä yleissuunnitelman jälkeen ratasuunnitelma, joka vastaa kaavoituspuolella asemakaavaa. Suunnitelmatyötä vetää Liikennevirasto, kertoo Sivula, joka itsekin kuuluu muiden kaupunginjohtajien ja maakuntaliiton edustajien kanssa hankkeen seurantaryhmään.

Hankkeen teknistä puolta käsittelee hankeryhmä, johon Lohjalta kuuluu elinvoimajohtaja Pekka Puistosalo.