Jossain päin Uudenmaan lääniä on teollisuushalli, jossa tehdään historiaa. Kyseessä on suomalaisen Finnluxury oy:n kunnianhimoinen projekti rakentaa sähkömoottorinen superauto, jonka toivotaan nousevan myös merkittäväksi vientituotteeksi ulkomaille. Projektin takana on joukko suomalaisia kaupallisen alan ja autourheilun ammattilaisia. Kuusi vuotta tekeillä ollutta superautoa on rakennettu muun muassa yhteistyössä Pohjois-Karjalan ammattiopiston ja aikuisopiston kanssa. Helsingin Sanomat uutisoi hiljattain, että bensiinimoottorilla varustettu prototyyppi superautosta olisi valmistumassa.
Tritium – Suomen vastine Teslalle
Vuonna 2014 perustettu Finnluxury oy on Jussi ja Kyösti Kakkosen perustama yritys, jonka merkittävin tuote on vielä valmisteilla oleva superauto Tritium. Nimensä Tritium on saanut vedyn radioaktiivisesta isotoopista, jolla on energiantuotannon suhteen lupaavia ominaisuuksia. Se, miten kyseinen atomi vaikuttaa superauton ilmeisesti vielä kehitteillä olevassa moottorissa, on kuitenkin mysteeri.
Rakenteilla olevassa Tritiumin prototyypissä on käytetty toistaiseksi Chevroletin V8-bensiinimoottoria. Superautoon on kuitenkin tarkoitus rakentaa tehokas sähkömoottori. Ensimmäinen täyssähkömoottorilla varustettu Tritium on itseasiassa jo myyty. On hyvin mahdollista, että tätä kirjoittaessa kyseinen menopeli liikkuu jo Suomen kaduilla.
Sähkömoottorin etuihin kuuluu tehon lisäksi pieni koko. Jopa 500 kilowattia eli 680 hevosvoimaa tuottavat moottorit vievät pienen tilan, joka puolestaan mahdollistaa ajoneuvolle superautoluokassa suhteellisen suuren tavaratilan. Moottorin teho on jopa 1000 newtonmetriä, kun Teslan uusin Roadster pröystäilee jopa 10 000 newtonmetrin tehoilla. Vuonna 2020 markkinoille tulevassa Roadster-malli on testeissä rikkonut huikeita nopeusennätyksiä ja sitä tituleerataankin maailman nopeimmaksi autoksi. Jääkin mielenkiintoiseksi nähdä, miten Tritium ja Tesla näyttäytyvät vääjäämättömässä vertailussa keskenään.
Täysin kustomoitava kauppakassi
Kakkosten veljesten kehittelemä superauto Tritium on niin sanottu kit car, mikä tarkoittaa sitä, että auto on täysin muokattavaissa omien mieltymysten ja kukkaron mukaan. Jokainen auton osa ja muotoilu on helppo muuttaa, mikä puolestaan herättää kysymyksen siitä, onko tässä tulevaisuuden konseptiauto, jollaisen tarvitsee ostaa vain kerran elämässä. Kevyt hiilikuiturunko on muotoiltu kilpa-autojen designia innoituksen lähteenä käyttäen. Auton sisustan eri komponentit kiinnittyvät supermagneeteilla, mikä tekee niiden vaihtamisesta nopeaa ja vaivatonta. Auton kuoren väri on kustomoitavissa asiakkaan valinnan mukaan mihin tahansa väriin.
Tritiumin takakonttiin voi halutessaan pakata jopa kaksi golf-kassia, mikä ei tavallisissakaan autoissa ole aina itsestäänselvyys. Tämän uskoisi maskuliinisten vauhtihirmujen lisäksi houkuttavan myös potentiaalisia kauniimman sukupuolen ostajaehdokkaita. Mikä sen mukavampi tapa shoppailla urbaanissa asfalttiviidakossa kuin omalla luksusautolla liikekeskuksesta toiseen kruisaten.
Tulevaisuuden designia tänään
Tritium edustaa selkeää linjaa siitä, miten eri alojen kehitys etenee vääjäämättä suuntaan, jota muun muassa viihdeteollisuus on enteillyt muun muassa tieteiselokuvilla ja videopeleillä jo pitkään. Autoteollisuuden osalla kehityksen suunta on viime vuosina liikkunut selkeästi uusiutumattomista polttoainemoottoreista kohti ympäristöystävällisempiä ratkaisuja. Tämä heijastaa tietynlaista asennemuutosta, joka on nähtävissä myös muualla yhteiskunnassa sekä teollisuuden eri aloilla.
Autoteollisuus ja teknologia kulkevat tiivisti rinta rinnan. Nykyteknologia mahdollistaa monia autoteollisuuden tuotantoprosesseihin liittyviä kehityssuuntia. Esimerkiksi 3D-tulostimien ansiosta muut hitaasti kehittyvät teollisuuden osa-alueet, autoteollisuus ja rakentaminen, ovat edistyneet vauhdilla viimeisen vuosikymmenen ajan. Samoin eri tuotteiden suunnittelun osalta on nähtävissä selkeä suuntaus kohti futuristisempaa ja dynaamisempaa muotoilua.
Peliteknologia omalta osaltaan toimii muutoksen ja kehityksen katalysaattorina, sekä edelläkävijänä monille muille teknologian ja teollisuuden osa-alueille. Esimerkiksi verkkokasinomaailmassa tapahtuva kehitys heijastuu pelinkehittäjien luomien digitaalisten sovellusten myötä muualla teknologiassa ja teollisuudessa muutoksena ja kehityksenä eteenpäin. Tätä kehitystä edustavat muun muassa nettikasinot ilman rekisteröitymistä. Samoin kuin kasinot, joille ei tarvitse luoda erikseen tiliä päästäkseen pelaamaan, edustaa Tritiumin eräänlaista vapaan sielun mentaliteettia helposti muuntautuvalla designillaan.
Tulevaisuus on tässä ja nyt. Se on nähtävissä kaikkialla yhteiskunnassa, siinä miten kulutamme ja millaisia valintoja teemme päivittäisessä elämässämme. Tritium on vain yksi esimerkki siitä, miten autoteollisuus yhdessä muun yhteiskunnan kanssa kehittyy kohti yksilöllisempiä ratkaisuja.