Pappilankorpi Gaming – miksi ei?

Peliala on ollut nousussa Suomessa jo pitkään. Kun Angry Birds nousi siivilleen ja valloitti maan, tai viimeistään kun Supercell myytiin Kiinaan, kirjoittivat eri mediat siitä, kuinka peliala pelastaisi Suomen. Ihan kuitenkaan niin suuresta liiketoiminta-alasta ei ole kyse, mutta totta on, että suomalaiset ovat menestyneet hyvin pelialalla.

Pappila ja eSports

Kuva, joka sisältää kohteen ruoho, bussi, istuminen, merkki

Kuvaus luotu automaattisesti

Jos sitten ajattelee asiaa toiselta kantilta, eli ei lähdekään pelijulkaisijaksi tai edes metsästämään nettikasinoille saadakseen kaikki vedonlyöntibonukset, vaan laittaisikin Pappilankorpi Gaming tiimin pystyyn ja lähtisi yhdelle monista e-Urheilu peleistä, aivan ammattimielellä?

Siinä missä nettikasinoilla pelaajalla pitää olla mukana onnea voittamisessa, tietoa tarjousten ja bonusten löytämisessä – niin e-Urheilussa pitää treenata, saada kunnon porukka kasaan ja olla innostunut ja halukas kehittymään. Nettikasinoilla vastaavasti pelit ovat jokaiselle yhtäläisiä, eli niiden jokainen kierros on täysin sattumanvarainen – kuka tahansa voi voittaa ja hävitä. Mutta e-Urheilu perustuu siihen, että pelaajat osaavat oman peliroolinsa täysin ja mestarit erottuvat siinä, että koko joukkue osaa pelata yhteen. Joten Pappilankorven oma Gaming tiimi voisi olla aivan mahdollista perustaa ja rakentaa vaikka yhteen Pappilankorven teollisuushalleista.

Toisaalta tiimi voisi erikoistua, vaikka kaikkien nettikasinoiden todelliseen testaamiseen ja siitä arvosteluja kirjoittamaan internetin kymmeniin eri alan sivustoihin. Peliala on monipuolinen liiketoiminta ja mahdollisuuksia on monessa eri tasossa. Nettikasinoillakin on pelejä tuhansia pelattavaksi ja ne ovat jo nykyään suurimmaksi osaksi suomenkielisiä, ja niin ovat muuten itse sivustotkin sekä usein arkipäivien asiakaspalvelukieli.

Rovio ja Supercell

Palataan kuitenkin hetkeksi pelivalmistajiin, suomalaiseen parivaljakkoon eli Rovioon ja Supercelliin, mistä kumpi tahansa olisi voinut saada alkunsa myös Lohjalta.

Rovio Entertainment omistaa Angry Birds brändin ja esimerkiksi vuoden 2019 aikana Rovion pelien liikevaihto nousi 5,7 % ollen vuoden lopussa 71,6 miljoonaa euroa. LIsenssituotteiden kautta yritys sai vajaan viiden miljoonan euron potin, ja siinä oli laskua 34,4 %. Rovion kuuluisin peli Angry Birds ilmestyi mobiililaitteille vuonna 2009. Peli missä lintuja lennätetään ritsalla kohti sikojen rakennelmia, nousi nopeasti läpi maailman mobiililaitteiden ja sai peräänsä niin elokuvia, brändättyjä tuotteita kuin mös Angry Birds 2 pelin. Näiden kahden pelin lisäksi Roviolla on myös Small Town Murders, Battle Bay, Fruit Nibblers sekä Sugar Blast peli, mutta vaikka Angry Birds villitse ja tuotti Roviolle tulosta – ei se ollut mitään Supercelliin verrattua.

Supercell sai alkunsa 2010 Ilkka Paanasen johdolla ja sen liikevaihto oli vuonna 2018 noin 1,6 miljardia euroa. Sen omistaa 84,3 % kiinalainen Tencent. Supercell on erikoistunut myös mobiilipeleihin, mutta sen mobiilipelit ovat edenneet jopa maailmantason e-Urheilupeleiksi. Supercellin pelit ovat Hay Day, Clash of Clans, Boom Beach, Clash Royale sekä Brawl Stars. Näistä nimenomaan Clash of Clans on edennyt peliksi, missä pelaajakin voi ansaita rahaa turnauksien kautta.

Oletko muuten itse kokeillut näitä Supercellin tai Rovion pelejä?

Rahaa pelaamisella

Mutta Pappila Gaming joukkueen lopullinen tavoite olisi ansaita rahaa ja maksaa pelaajilleen palkkaan. Uhkarohkea antaisi jokaiselle pelaajalle euroja ja lähdettäisiin esimerkiksi nettikasinoiden livekasinopöytiin, mutta vaikka se olisi viihteellistä ja kivaa ajanvietettä, ei siitä olisi kuitenkaan ammatiksi. Ja varsinainen pelien koodaaminen taas olisi kohtuullisen vaikeata ja vaatisi erikoistaittoja.

Mahdollisuudeksi jää siis valita sopiva e-Urheilu peli kuten CS:GO, Valorant, PUBG, LoL tai Dota 2 ja alkaa harjoitella tiiminä ihan ammattimielessä. Ammattitiimin kehittäminen ja rakentaminen ei kuitenkaan ole aivan ilmaista puuhaa ja välillä tiimin pitää myös pelata erilaisissa turnauksissa, jotta jossain vaiheessa joukkue saisi kutsuja isompaan kemuihin. Näkyvyyden kautta on sitten mahdollisuus saada myös sponsorisopimuksia, jotka loppujen lopuksi tuottavat ison osan tiimin tuloksesta. Näiden lisäksi jokaisen tiimin jäsenen pitäisi alkaa striimaamaa omia pelejään myös ns. vapaa-aikana, ja kaiken pitäisi tapahtua saman Pappilankorpi Gaming nimen alla.

Pappilankorpi Gaming ei olisi yhtään sen mahdotonta kuin perustaisi Pappilankorpeen, vaikka automaalaamon ja korjaamon. Siinäkin pitää osata jotain valmiiksi ja opetella tehdessä ja menestystä tulee vain työnteon kautta, sillä mikään ei ole ilmaista.

Jos ajatellaan sitten Pappilankorpea ja mahdollista Gaming-joukkuetta, pitää ajatella isompaa kokonaisuutta. Toimiva joukkue tarvitsee pelin tuntevan valmentajan sekä fysiikka- että psyykkisen valmentajan, ja näitä löytyy molempia aivan varmasti esimerkiksi lohjalaisen Kisakallion kautta, jota hyödyntävät monet maajoukkuetason kilpailijat ja urheilijat monista eri lajeista.

Lohja on myös lähellä lentokenttää, joten mahdolliset matkat ulkomaille onnistuvat helposti, samoin on lähellä myös Helsinki sekä Turku, joissa molemmissa on järjestetty tähän mennessä suurimpia suomalaisia areenatapahtumia.

Kuva, joka sisältää kohteen ruoho, aita, ulko, rakennus

Kuvaus luotu automaattisesti

Jos kuitenkin puhutaan nettipelaamisesta, on se nettikasinot tai pokeri, mobiilipelaaminen tai tiiminä CS:GO pelin pelaaminen, tärkeintä on nopea nettiyhteys ja Lohjan alueella se on mahdollista varmistaa Lounean valokaapelille. Lisäksi joukkue voisi käydä väliajalla erikoisluvin treenaamassa kaupunkisotaa Kalkkipetterin maisemissa, jotka sopivat Suomen armeijankin kaupunkisota-alueeksi. Näin joukkue voisi treenata sekä pelaamalla, että vapaa-ajalla ulkona hyppien ja ampuen – miksi ei? Kukaan toinen joukkue ei tee tätä, miksi Lohjalla ensimmäiseksi?

Ja mikäli huhuihin Norjasta on uskominen, niin siellä on aloitettu rahapelimonopolien sijasta miettiä lisenssivaihtoehtoa. Jos Norja tekisi tuon peliliikkeen, niin todennäköisesti viimeistään silloin alkaisi myös Suomessa tapahtua. No miten tuo vaikuttaisi Pappilankorpi Gamingiin? Se antaisi mahdollisuuden Suomeen tuleville lisenssikasinoilla markkinoida omaa brändiään Pappilankorpi Gamingin yhteydessä. ENCE sai jo aiemmin kansainvälisen vedonlyöntioperaattorin mainostuspartneriksi, mutta Suomen rahapelimonopoli ja markkinointikielto peruuttivat sopimuksen, mikä vastaavasti vei CS:GO joukkue ENCEltä ison rahatukon pois. Ei ENCE ole tietenkään vain CS:GO joukkue, ENCE:n Joona ”Serral” Sotala on yksi maailmanparhaista Starcraft II pelaajista ja on ENCE:llä myös PUBG joukkue sekä nyt uutuutena myös League of Legends joukkue, jolla ENCE lähtee hakemaan uutta nostetta Telian pohjoismaisesta liigasta.